4 pedagogische doelen.


Een kind moet zich veilig en vertrouwd voelen. Gastouderopvang Klein Regenboog is voor uw kind een tweede thuis. Zo kan het leren, ontdekken en ontwikkelen. Zélf dingen uitproberen en ervaren in een omgeving die uitdaagt, bevordert de sociale vaardigheid en zelfstandigheid. Hiermee geef je kinderen zelfwaardering en zelfvertrouwen.

 

Mijn kernwaarden zijn: het bieden van een vertrouwde en veilige plek, positieve aandacht hebben voor ieder kind.

 

De ontwikkeling komt tot zijn recht in wisselwerking met de omgeving, maar het kind levert daar zelf een onvervangbare bijdrage aan. Het kind heeft een spontane belangstelling en wordt uit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen. Deze ontwikkeling verloopt in een aantal fasen waarbinnen individuele verschillen zijn waar te nemen. Er is sprake van gevoelige perioden op het moment dat er belangstelling is voor een bepaalde activiteit waardoor een bepaalde functie intensief wordt geoefend. 

“Wanneer we de mogelijkheden van het kind en zijn zelfstandige activiteit vertrouwen en hem voor zijn eigen leerontwikkeling een ondersteunende omgeving bieden, is het tot veel meer in staat dan over het algemeen aangenomen wordt.”

“Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren verwerft een heel andere kennis, dan een kind dat een kant en klare oplossing krijgt aangeboden.”

“De volwassene is op de achtergrond aanwezig, zichtbaar (of hoorbaar) voor het kind. Wanneer de volwassene het kind namelijk voortdurend bezighoudt, amuseert, helpt, stimuleert of prijst, dan krijgt hij de mogelijkheid om uit zichzelf te bewegen en te spelen”.

 

Deze zijn allemaal belangrijke informaties die ouders moeten weten!

De ontwikkeling van het kind staat centraal in de kinderopvang. het gaat daarbij
om brede ontwikkeling met aandacht voor sociale activiteiten als 
samen spelen, samenwerken en leren van en met elkaar.
deze aanpak helpt kinderen bij een goede start in het basisonderwijs en de samenleving.

 

 Natuurlijk werk ik ook met de 4 pedagogische basisdoelen;

 De pedagogische doelen zijn:

Emotionele veiligheid voor het kind bieden.

Medewerkers van de kinderopvang tonen respect voor ( de zelfstandigheid van) de kinderen. Maar
stellen ook grenzen en beden structuur, zodat kinderen zich veilig en geborgen voelen.
Emotionele veiligheid is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind.

bijv.
-Knuffelen, grapjes maken, latten vertellen, 
-Goed contact maken met het kind. goed kijken en luisteren naar wat een kind nodig heeft.
-Zorg voor een fijne groepsfeer. Biedt duidelijkheid aan de kinderen.
-Tijd nemen om te wenen, zorgen voor nabijheid.

Persoonlijke kwaliteiten bevorderen.

Medewerkers dagen kinderen spelenderwijs uit,
zodat ze lichamelijke en verstandelijke vaardigheden leren. Net als
taalvaardigheden en creatieve vaardigheden. Zo leren kinderen steeds 
zelfsttandiger functioneren.

bijv.
-Veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, 
flexibilitiet en creatieviteit.

-Iedere dag verschillende activiteiten te doen waarmee we de cogntieve ontwikkelingen stimuleren.

bijv. spelletjes, puzzels, kleuren,samen zingen, muziek maken, verhaaltjes vertellen, 
-Televisie kijken vinden kinderen vaak erg leuk en van kinderprogramma's kan veel geleerd worden.

- Inlevinsvermogen, Organisatietalent, Samenwerken,
zelfstandigheid, betrokkenheid, verantwoordelijkheid.

Sociale kwaliteiten bevorderen

De organisatie begeleidt kinderen in hun communicatie met anderen.
Spelenderwijs krijgen kinderen sociale kennis en vaardigheden, zodat ze steeds zelfstandiger relaties met anderen kunnen opbouwen.

bijv.
-Een goede voorbeeld te geven door vriedelijk en geduldig te reageren. Goed naar elkaar te luisteren en met de kinderen te praten en niet alleen tegen hen. Op ooghoogte met de kinderen te praten.
-het kind moet leren voor zich zelf op te komen.
-kinderen kunnen ook hun eigen mening geven.
-Nee! zeggen als je iets niet leuk vind (Nee! hou op ik vindt het niet meer leuk.)

-Hulp vragen.

Normen en waarden overbrengen.

De kinderopvang stimuleert kinderen om kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving. Zoals een respectvolle omgang met anderen.

bijv.
-Het goede voorbeeld te geven, beleefd te zijn,
respect te tonen naar de kinderen en de ouders en excuses te maken indien nodig.
-Elkaar te groeten bij binnen komst en weggaan.
-Elkaar bij de naam te noemen.
-Gezamenlijk aan tafel zitten te eten en gezamelijk van tafel te gaan.
-Elkaar uit laten praten.