Activiteiten

INVLOED VAN DE KINDEREN OP AANBOD ACTIVITEITEN EN SPELMATERIAAL
Kinderen hebben vaak gevoelige periodes waarin ze zich één of meerdere vaardigheden makkelijk eigen maken, zij willen in zo’n gevoelige periode daardoor bepaalde activiteiten heel vaak herhalen. Bij het aanbieden van activiteiten en spelmateriaal houd ik daar rekening mee. Daardoor kan het bijv. gebeuren dat er een tijd lang veel gezelschapsspelletjes gedaan worden, met blokken gebouwd wordt of met papier gescheurd of geknipt wordt, grote vlakken geverfd worden enz. enz.

Ook het tijdstip van de dag heeft invloed op wat kinderen graag aan activiteiten doen. Zo kan het zijn dat kinderen het bijv. prettig vinden om als ze gebracht worden een bepaalde activiteit te doen zoals puzzelen. In dat geval zorg ik dat de puzzels op zo’n moment makkelijk te pakken zijn voor de kinderen.

Na de lunch hebben de jonge kinderen een middagslaapje en de oudere kinderen een rustmomentje. Daarna kunnen ze zich vaak weer beter concentreren en merk ik dat ze vaak cognitieve activiteiten of vrij knutselen leuk vinden. Dan zorg ik dat ze daar mee bezig kunnen gaan.

THEMA’S

Een aantal keer per jaar bied ik bewust activiteiten aan binnen een thema.
bijv. winter, zomer herfst passen st maarten, kerst lichaam herkenning, kleur, nummers, planten, dieren enz.
Vaak is dit een globaal thema waar ik veel kanten mee op kan en waardoor ik de kinderen veel inbreng kan geven. 

Het kan zijn dat de kinderen de hele dag met zo’n thema bezig zijn, maar het kan ook zijn dat ze 1 activiteit per dag of per week doen of dat het even stil ligt en we het een tijdje later weer oppakken. Ook kan het zijn dat we een zijstapje maken naar een ander onderwerp door bijv. een feestdag of een andere gebeurtenis die de kinderen bezig houdt.

Bij het bedenken van de thema’s en de invulling ervan laat ik me inspireren door de seizoenen, feesten, dagelijkse omgeving en directe belevingswereld van de kinderen. Ik zorg dat er keuze is uit diverse mogelijkheden binnen zo’n thema en verder volg ik de belangstelling van de kinderen. Bij het thema groeien had ik bijv. rekening gehouden met het groeien en knippen van haar/ (de kapper). En toen was ik aan de idee gekomen dat de kinderen kunnen de baartjes van hun papa´s scheren. en toen had ik een foto van de papa´s gevraagd, en die heb ik gelamineerd en daarna mochten ze die met echt scheerschuim en rietjes in de vorm van scheermesjes gemaakt, en om als scheermesje te gebruiken. de kinderen vonden dat geweldig,
om de baard van hun vader te scheren. 
en wat ze ook leuk vonden dat ze konden zelf hun haren kamen, borstelen een beetje gel gebruiken dat vonden ze ook geweldig. :)

Een andere voorbeeld die ik heb is, dat de kinderen konden met wc rollen in verf dippen en net als stempels gebruiken,.
ze hadden allemaal kleuren stempels en vormen met verf gemaakt op een A4.
dit was ook heel leuk en een heel kleurrijke activiteit en de kinderen waren er blij mee.